Mgr. Jana Rogoff. Ph.D.

janarogoff@gmail.com

https://hu-berlin.academia.edu/JanaRogoff

Odborné zaměření

  • Teorie a dějiny filmu se zaměřením na střední a východní Evropu
  • Animovaný film
  • Teorie a dějiny filmového zvuku
  • Animace a prostorovost
  • Dokumentární film; animovaný dokument
  • Literatura a kultura střední a východní Evropy

Vzdělání

  • 2014: Ph.D., Humboldt-Universität zu Berlin, Institut für Slawistik; Doktorská práce: Audiovisual (A)synchrony in Early Soviet Sound Film (Audiovizuální a/synchronie v raném sovětském zvukovém filmu)
  • 2005: Mgr., FF UK, Anglistika a Amerikanistika, a Východoevropská studia; Diplomová práce: Sound Interactions: The Paths of Russian Sound Ar (Zvukové interakce: Cesty ruského zvukového umění)

Stipendia a akademické stáže v zahraničí

  • Emru Townsend Award, Society for Animation Studies, konferenční grant, červen 2017
  • Bowdoin College, USA, badatelský pobyt, září 2012 – únor 2013
  • Gleichstellungsfond der Humboldt-Universität, doktorandské stipendium na podporu žen ve vědě, leden – červen 2012
  • Max Planck Institute for the History of Science, výzkumný grant, srpen 2010 – leden 2011
  • Deutsches Historisches Institut Moskau, výzkumný grant, září 2008
  • DAAD, doktorandské stipendium, říjen 2006 – červenec 2009
  • Český literární fond, překladatelský grant, srpen – září 2005
  • New York University (NYC), výměnný studentský pobyt NYU-FFUK, leden – červen 2003 Department of Comparative Literature/ Department of Performance Studies
  • Columbia University (NYC), studentský pobyt, Slavic Department, září – prosinec 2002

Zaměstnání a grantové projekty

  • od 2018: vědecká pracovnice, Humboldt-Universität zu BerlinIndividuální postdoktorský projekt Between Inner Exile and Outer Space. Spaces and Environments in Eastern European Animation (1960s-1990s). Hlavní řešitelka výzkumného projektu v rámci grantu Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)
  • 2020-2023: působení v rámci vědecké skupiny DFG Animation and Contemporary Media Culture. Challenges and Potentials of Animation Studies in the Digital Era.

Členství v profesních organizacích

  • Členka mezinárodní vědecké skupiny Animation and Contemporary Media Culture. Challenges and Potentials of Animation Studies in the Digital Era, od r. 2020.
  • Členka mezinárodní organizace SAS (Society for Animation Studies), od r. 2017
  • Členka mezinárodní společnosti NECS (Network of European Cinema Studies), od. r. 2011

Pedagogická činnost

Humboldt-Universität zu Berlin

  • Gentle Anarchy. Der osteuropäische Animationsfilm als Plattform für politische Opposition 1945-1990. Projektseminar mit Ausstellung. (Jemná anarchie. Východoevropská animace jako platforma politické opozice a sociální kritiky. Projektový seminář zakončený výstavou)
  • Early Soviet Cinema: From “Moving Images” to “Talking Pictures”
  • Contemporary Russian-Jewish Literature

FF UK Praha

  • Screening History: Central and Eastern Europe through Film (1945-1990).

University of Southern Maine

  • 20th Century Central and Eastern European Cinema
  • Russian-English Translation Seminar

New York University, NYC

Czech Culture and Language Study

Přehled publikační činnosti

Knihy:

  • Jana Rogoff. Audiovisual (A)synchrony in Early Soviet Sound Film. Berlin: Humboldt Universität zu Berlin, edoc.hu-berlin.de, 2016, 232 stran.
  • Tomáš Glanc a Jana Kleňhová. Lexikon ruských avantgard 20. století. Praha: Libri, 2005, 376 stran.

Články a studie:

  • Romanian Experimental Animation (1972-1983). The Case of Animafilm Studio. In Eric Herhuth and Annabelle Honess Roe (eds.), Encyclopedia of Animation Studies. New York, London, Oxford: Bloomsbury Academic. Připravuje se.
  • Eco-animation in Post-Chernobyl Socialist Bloc. In Lucie Česálková, Christian Ferencz-Flatz, and Ana Szel (eds.), Useful Cinema in State Socialism. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2024. Připravuje se.
  • Poetics of Seriality: Socialist Architecture in Eastern European Animation. International Journal of Film and Media Arts – ANIMATED SPACE: Engaged animation for the space(s) we live in 6, 2 (2021): 95-106. DOI: 10.24140/ijfma.v6.n2.06
  •  Czech(oslovak) Animated Documentary on the Holocaust. The Visual Testimony of Helga Weiss 1958/2011. Animation Studies. The Peer-reviewed Open Access Online Journal for Animation History and Theory 15. (December 4, 2020) https://journal.animationstudies.org/category/volume-15/jana-rogoff-czechoslovak-animated-documentary-on-the-holocaustthe-visual-testimony-of-helga-hoskova-weissova-1958-2011/
  •  Butterflies Do Not Live Here and On Shoes, Braid and Dummy: Production and Reception History of Two Czechoslovak Documentaries on the Holocaust.  Apparatus. The Peer-reviewed Open Access Online Journal for Film, Media and Digital Cultures in Central and Eastern Europe 9. (April 3, 2020) DOI: http://dx.doi.org/10.17892/app.2019.0009.180
  •  Der Weg ins Leben. In Christian Kampkötter, Peter Klimczak, Barbara Wurm (eds.), Klassiker des russischen und sowjetischen Films. Marburg: Schüren Verlag, 2019: 113–122.
  • Denken Sie nicht, dass alles, was nicht verboten ist, erlaubt ist. Eugen Brikcius: Díkuvzdání (Erntedankfest) im Ledebur-Garten, 21. Juni 1967. In Sandra Frimmel, Mara Traumane (eds.), Kunst vor Gericht. Ästhetische Debatten im Gerichtssaal. Berlin: Matthes und Seitz, 2018: 313-330.
  • O nálezu v NFA, Michailu Cechanovském a filmové hrobařině. Rozhovor s Nikolajem Izvolovem a Sergejem Kaptěrevem. Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu 24.2 (2012): 95-106.
  • The Road to Life – Detour of Synchrony. In Dmitri Zakharine (ed.), Stumm oder vertont. Krisen und Neuanfänge in der Filmkunst um 1930. Die Welt der Slaven, LIV, 2 (2009): 381-393.

recenze:

Přednášky a konferenční příspěvky

  • In the Blue Sea, in the White Foam… Animated Representations of Water and the Emergence of Eco-Animation.” Society of Animation Studies 34th Annual Conference, Rowan University, Glassboro NJ, červen 2023.
  • “Perestroika, Animation, and Ecology.” Humboldt Universität zu Berlin, zvaná přednáška, leden 2023.
  • “Animating the Space Travel during Cold War and beyond.” Dimensions of Animation Conference, Lucerne University of Applied Sciences and Arts, listopad 2022.
  • “Cinematic Representations of Socialist Urban Development” The Reconstruction of Post-World War II Europe Through the Visual Arts Conference, Institut national d’histoire de l’art, Paříž, duben 2022.
  • “Eastern European Animation and the Socialist Cityscape.” AnimaScapes Symposium, Espinho, listopad 2021.
  • “Serial Architecture in Czechoslovak and Polish Animation of the 1980s.” Konference mezinárodní vědecké skupiny Animation and Contemporary Media Culture. Filmuniversität Babelsberg Konrad Wolf, listopad 2021.  
  • “Eastern European Animated Film and the Urban Dystopia Lineage.” Freie Universität Berlin, zvaná přednáška, červen 2021.
  • “Piotr Dumała and the Phenomenon of Independent Animation in Polish State-run Film Industry.” Uniwersytet Łódzki, zvaná přednáška, květen 2021.
  • “Animation – Mystification – Magic: Jan Švankmajer’s Distinctive Artistic Philosophy.” Mistifikacija – Fake. Prijomy i funkcii sozdanija // falsifikacija faktov v istoričeskoj perspektive. Nacionalnyj issledovatelskij universitet „Vysšaja škola ekonomiki“, Moskva, prosinec 2019.
  • “Aesopian Language in Eastern European Animation.” Slavistentag (slavistické symposium), Trevír, září 2019.
  • Butterflies Do Not Live Here (1958). Documentary on the Holocaust at the Borders with Animation.” Society of Animation Studies 31st Annual Conference, Universidade Lusófona, Lisabon, červen 2019.
  • “Czech Visual and Sound Poetry: Hommage to Jiří Kolář,” zvaná přednáška a vedení kolážového workshopu. Harvard Summer Program in Prague, 2017-2019.
  • “Life in a Cube: Tactics of Dissent in Eastern European Animation” NECS Conference, University of Amsterdam, červen 2018.
  • “Fedor Khitruk’s Story of a Crime (1962): The Early Call for Sound Environmentalism.” 
Society of Animation Studies 29th Annual Conference, Università degli Studi di Padova, červenec 2017.
  • “Fall of the Iron Curtain in Central European Animated Film.” Sixth Annual Screen Industries in East-Central Europe Conference: The Long 1990s, Národní filmový archiv, Praha, listopad 2016.
  • “Czech Visual and Sound Poetry: A Disruption of a Political/Aesthetic System.” Harvard Summer Program in Prague, zvaná přednáška, červen 2016.
  • “Sound and History in Czech Animated Film (1945-1968).” Sounding Czech: Towards an Aural History of Bohemia and Moravia Conference New York University Prague, září 2015.
  • “Noise Pollution and Cybernetic Grandmothers: Reflections of Acoustic Environment in Czech Animated Film of 1960s.” Humboldt-Universität zu Berlin, katederní přednáška, červenec 2014.
  • “Can We Listen to Symphonies with Our Eyes? Early Soviet Sound Cinema and Censorship.” Bowdoin College, Maine USA, veřejná přednáška, leden 2013.
  • “Train, Trumpet and Stomping Feet: Visualized Music in Soviet Cinema.” Bowdoin College, Maine USA, zvaná přednáška, září 2012.
  • “One-Eyed Camera, One-Eared Microphone: Mikhail Tsekhanovsky’s Critique of the Mechanical Senses (1931).” NECS Conference, University of London, červen 2011.
  • “Vsevolod Pudovkin: Asynchronism in Perception and Film Editing.” Max Planck Institute for the History of Science, prezentace, Berlín, září 2010.
  • “Soviet Media Revolutions: Concepts of Sound in Early Soviet Cinema.” Deutsches Historisches Institut, prezentace, Moskva, září 2008.
Úvod > Katedra > Pedagogové > Mgr. Jana Rogoff. Ph.D.